Skiën
Skiën is een sport waarbij je als vanzelf naar beneden glijdt.
Het is belangrijk dat je controle houdt over je ski’s.
Daarom is het aan te raden om skilessen te volgen,
alvorens je aan een blauwe, rode of zwarte piste begint.
In de wintermaanden trekken vele Nederlanders naar bijvoorbeeld
Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië
om daar te gaan skiën.
Op de pistes gelden een aantal regels
Wanneer je een ongeluk veroorzaakt bij overtreding van deze regels,
kun je aansprakelijk worden gesteld.
In dat geval wordt de schade niet door de verzekering gedekt.
- Houd rekening met andere skiërs.
- Pas je snelheid aan aan de drukte, het terrein en het weer.
- Ga ruim om anderen heen. Je mag anderen niet hinderen
als je hen van achteren benadert.
- Kijk eerst naar boven of de piste vrij is bij het oversteken of
invoegen.
- Bewaar een veilige afstand bij het inhalen. Houd rekening met het
feit dat anderen plotseling van richting kunnen veranderen.
- Stop in principe niet in nauwe passages of op plekken met een
slecht zicht. Als het toch moet, stop dan aan de rand van de piste.
- Blijf aan de rand van de piste bij het omhoogklimmen of
omlaaglopen.
- Volg de aanwijzingen op de piste op. Ga niet buiten de piste,
na sluiting van de liften is hier geen controle op achterblijvers!
- Bij ongevallen is iedereen verplicht hulp te verlenen.
- Wanneer je getuige bent geweest van een ongeluk op de piste, dan
moet je dit melden.
Ski-Technieken
Carving
Een populaire techniek op het gebied van skiën.
Het woord carven (snijden) is afkomstig van het snowboarden.
Met carven snijden de kanten van de ski's door de bochten in plaats van
te driften. De carveski is te herkennen aan het model: het is een
zogenaamd getailleerde ski.
De boven- en onderkant zijn breder dan het middenstuk.
Zelfs beginners kunnen namelijk met deze ski's in een Schwung hun
bochten draaien. Beginners kunnen met de ski's al snel vlotjes door de
sneeuw razen. Carven is eenvoudiger en minder vermoeiend.
Voordelen carven
Carven heeft een aantal voordelen ten opzichte van traditioneel
skiën.
Op carve ski's heb je minder snelheid nodig om een bocht te maken,
dit betekent dat je in een bocht op carve ski's meer controle hebt dan
op traditionele ski's.
De carve techniek is sneller dan de klassieke. Als je met carve ski's in
een hoog tempo skiet, heb je meer controle wat minder inspanning kost.
Carven is minder vermoeiend dan skiën op traditionele ski's.
De carve techniek kan je sneller leren dan de techniek die nodig is voor
klassieke ski's.
De wervelkolom en knieën worden minder beschadigd met de carve techniek
dan op de traditionele manier.
Op klassieke ski's moet je steeds je gewicht van je ene op je andere
been verplaatsen. Bij carve ski's verdeel je je gewicht over twee benen.
Het eigen stuurvermogen is op carve ski's groter dan op klassieke ski's.
Bereid jezelf erop voor dat je met carve ski's meestal aan de binnenkant
van een bocht valt.
Allroundcarver, Sportcarver of een Racecarver
De Allroundcarver skiet met een lage tot gemiddelde snelheid
op voornamelijk blauwe en soms (makkelijke) rode pistes.
Onder sommige omstandigheden is het moeilijk om goed parallel te skiën.
De voorkeur heeft dan een wendbare ski met een goede kantengrip op harde
sneeuw.
De ski moet slippende gestuurd kunnen worden.
De Sportcarver skiet met een gemiddelde tot hoge snelheid op
blauwe, rode en af en toe zwarte pistes en kan in de meeste
omstandigheden goed parallel skiën.
De voorkeur gaat uit naar een wendbare ski die goed op de kanten
gestuurd kan worden en ook bij hoge snelheden stabiel blijft.
De Racecarver skiet met een hoge tot zeer hoge snelheid op
voornamelijk rode en zwarte pistes en kan onder alle omstandigheden goed
parallel skiën.
De voorkeur gaat uit naar een snelle stijve ski, die op de kanten
perfect stuurt. Bij de hoge snelheden zijn stabiliteit en kantengrip
absolute vereisten.
Tips en trucs
Kantel voor het begin van de bocht het gewicht van de heupen in de
richting van de bocht.
De armen bewegen diagonaal tegen de beenbeweging in.
Dit is een heel natuurlijke beweging die je ook maakt wanneer je loopt.
Voor het beginnen van de bocht wordt de dalski (die dus bergski wordt)
vanuit je heup naar voren geschoven.
Bij de klassieke techniek gebeurd dit pas in de bocht.
Je hebt een frontale lichaamspositie.
Je heupen staan gelijk aan je carve ski's.
Let op dat je je schouders niet naar het dal of de berg draait.
Let op met... Bij carve skiën moet je op een aantal punten
letten.
Het is belangrijk dat je in de skirichting kijkt en niet naar de berg of
het dal,
verdraai je lichaam niet.
Draai niet met kracht een bocht in,
laat je carve ski's door de bocht glijden op de staalkant.
Maak niet teveel bewegingen met je armen,
want hierdoor ga je draaien.
Hoog-laag bewegingen zijn niet nodig.
Als je bij het beginnen van een bocht omhoog gaat,
komen de ski's pas laat op de kant te staan.
De ski's glijden dan niet de bocht in,
maar komen in een rutschfase.
Het inkanten gaat vanuit je heupen in plaats van uit je knieën.
Anders worden je gewrichten bij hoge snelheden onnodig zwaar belast.
ABS techniek
Hoewel al vijftien jaar geleden ontwikkeld door de Duitser Ernst
Garhammer,
is de ABS techniek nog altijd niet echt bekend.
Andrehen - Beugen - Strecken In feite is de ABS-techniek gebaseerd op de
meest natuurlijke skibeweging.
Namelijk het bovenlichaam meedraaien en sturen met de dalski.
Ondanks dat de basis ligt in deze natuurlijke skibeweging is het een
sterk afwijkende beweging van de aangeleerde basistechniek.
De beginselen van ABS:
Andrehen: draai een gestrekte arm en je hoofd in de richting waar je
heen wilt, laat de ski's maar volgen...
Bügen: licht door je knieën buigen zodra je aan een bocht begint...
Strecken: je lichaam even rechten.
Dit ontspant en ontlast je beenspieren even helemaal.
Dit geeft je het uithoudingsvermogen om non-stop te blijven skiën.
Puur natuur
ABS is eigenlijk de techniek die kinderen van nature hebben.
Een eenvoudig te leren skibeweging.
Eigenlijk is ABS een vorm van carven, maar wel zo dat de kniebanden niet
overmatig belast worden.
Het lichaam blijft rechtop staan en draait naar de berg toe.
Dit met meedraaiende skistokken.
|